tirsdag den 21. maj 2013

Min 1. Steppehøg i Østjylland blev en 2K han

Lørdag den 18. maj 2013 sad vi ude i haven og spiste aftensmad hjemme på Friland, da jeg pludselig fik øje på en spidsvinget kærhøg. Den kom så tæt på, at selv uden kikkert kaldte mit umiddelbare indtryk af jizz på Steppehøg. Kamera og kikkert lå i den anden ende af grunden, så i de sekunder det tog at hente begge dele, passerede kærhøgen i stor fart lavt imellem bygningerne på Friland og nåede ud over kornmarken mod syd inden objektivet var rettet ind. Det ville jo nærmest være en katastrofe, at se en Steppehøg i Østjylland uden at den kunne dokumenteres, så i stedet for at bruge kikkerten skøde jeg udelukkende en række billeder for at dokumentere fundet og i håb om de ville blive gode nok til en efterfølgende bestemmelse. Med fuglens hastighed og lave flugt igennem området, var det blot et spørgsmål om sekunder inden den ville forsvinde bag træerne. Men heldigvis drejede den lidt, så jeg fik tid til at skyde lidt flere billeder.

Om aftenen fik jeg tid til at se billederne på computeren, men da billederne viste blandede karakterer var jeg oprindeligt noget i tvivl om bestemmelsen. I flugten gav fuglen indtryk af at være særdeles kraftfuld og nogle af billederne viste en kærhøg med kompakt og fyldig krop med bred tyrenakke som hos Blå Kærhøg og relativt kort hale, hvorfor 2K han Steppehøg lå i baghovedet som en åbenlys forklaringsmodel. Samtidig var undervingens tegning rigtig god for en 2K Steppehøg med de lyse spidser på de inderste håndsvingfjer og med Forsman's lyse boomerang trukket op af Mallings brede mørke komma. Men fuglen manglede særligt den mørke boa på halssiden, hvorfor det måtte være en Hedehøg.

Efter jeg havde publiceret fuglen som en Hedehøg og klaget min nød over at jeg aldrig fandt en Steppehøg i Østjylland, begyndte baghovedet igen at snakke. Der var noget ved bestemmelsen, der gjorde, at jeg ikke kunne få en 2K han Steppehøg ud af hovedet. De senere år har jeg set billeder af forskellige Steppehøge, der om foråret har været så fremskredne i deres fældning, at de allerede havde skiftet fjer på dele af kroppen og halsen, hvorved særligt den mørke boa, men også den lys krave stort set manglede eller i hvert fald var stærkt reduceret. Men var deres fældning af fjer på kroppen ikke så fremskredne som 2K han Hedehøge typisk er om foråret.

I erkendelse af at jeg havde brug for ekstra vurderinger, bad jeg derfor bl.a. Klaus Malling Olsen om at analysere billederne. Konklusionen fra hans side blev en 2K han Steppehøg i fremskreden fældning og hans grundige forklaring kommer snart i et andet indlæg.








Ingen kommentarer: