søndag den 29. juli 2012

Lille Flagspætte, 22.-25.7.2012, Soldal, Bornholm

I sommerferien havde vi lånt en skurvogn, der stod på en skoveng nær Soldalen på Bornholm. Det var et super hyggeligt og flot sted med god naturskov lige omkring, hvor Hvid Admiral og Kejserkåbe jævnligt sås samme med andet godt insektværk. Derudover stod jeg en morgen udenfor med kaffen, da en Lille Flagspætte pludselig kaldte fra træerne bag mig. Lidt panik, da feriestemningen havde gjort at jeg ikke lige kunne finde håndkikkerten og kameraet lå nede i bilen.

Efter jeg havde fået samling på løsdelene forsøgte jeg med en runde lidt playback, og efter mindre end et minut kom den flyvende ud fra træerne. Vi så den alle rigtig fint og i dagene derefter hørte vi den jævnligt.

Lille Flagspætte

Lille Flagspætte

Hvid Admiral (Limenitis camilla) er temmelig sjælden i Danmark. Den voksne sommerfugl ses ofte i skovlysninger, gerne med frodig underskov med bevoksninger af blomstrende brombær. Danmark er sommerfuglens nordligste grænse. I øjeblikket findes den så vidt vides ikke i de andre nordiske lande. I Danmark er den specielt udbredt på Bornholm, i Norsjælland og på Lolland-Falster, mens den netop er begyndt at genkolonisere Jylland.

Firebåndet Blomsterbuk (Leptura quadrifasciata).

Ingen kommentarer: