torsdag den 24. februar 2011

Nordlige Norge: 22.2.2011

En blæsende dag, hvor alle mand besøgte øen Vega. Vi tog den lille færge fra Brønnøysund kl. 08.30 til Rørøy på den østlige side af Vega og i sundet på overfarten sås mange Topskarver, Tejster, en Lomvie, en Gråstrubet Lappedykker og 12 Sjaggere. Lige efter ankomst tog vi en taxa til Kirkøy på nordkysten, da de lokale beskrev det som stedet med flest måger. Vores ønske om at se Hvidvinget Måger eller andet godt fra det koldere nord blev dog ikke rigtig indfriet, så i stedet gik vi stille og roligt de 5,5 km tilbage til Gladstad for at spise frokost på det lokale værtshus. På vejen tangerede vi et vandløb, der havde enkelte isfri stræk, hvor en Gærdesmutte og to Vandstære sås. Samtidig fløj en flok på omkring 230 Silkehaler rundt og åd bær fra de krybende Enebærbuske. I løbet af dagen sås overraskende mange Silkehaler i mindre flokke rundt omkring på øen. Det marginalt mildere klima på Vega i forhold til på fastlandet har måske gjort det til et foretrukket overvintringssted om end der ikke syntes at være det store udvalg af bær og frugter.

Efter frokost luskede vi videre i de lokale haver, hvor Kvækerfinke, Bogfinke og Stor Flagspætte sås. De mange flokke med Nordlig Gråsisken fløj meget rundt, så det var svært at eftersøge Hvidsisken. Der løb en bæk igennem Gladstad, hvor et isfrit stræk husede dagens tredje Vandstær. Til sidst gik vi de sidste 5 km ned til færgen i Rørøy, hvor færgeafgangen var sat til kl. 16.05. De første ved havnen så en Odder på få meters afstand, men da Rasmus og jeg nåede frem var den væk. Kort efter så vi dog en Odder sidde på et lavt klippeskær længere ude i sundet, hvor den igennem kameraets Live View funktion på fuld zoom sås æde en fisk. På sejlturen hjem til Brønnøysund sås Sortgrå Ryler i det flotteste lave sollys.

Om aftenen spiste vi på den lokale pub og så FCK få forventelige tæv af Chelsea.

Overvejende Topskarver med enkelte Storskarver hist og her.

Nordlig Gråsisken.

Silkehale.

Udsnit af en flok Silkehaler på omtrent 230 fugle.

Vandstær er nationalfuglen i Norge.

De to første Vandstære fløj meget rundt.

En Stor Flagspætte var længe ventet.

Der sås mange Havørne på turen.

Sejlturen hjem om aftenen var kold og smuk.

Bjergene nord for Brønnøysund.