tirsdag den 15. februar 2011

Nordlige Norge: 15.2.2011

Det var endnu engang en meget blæsende dag, så vi blev på jorden og lod havfugle passe sig selv. Et svagt lommefilosofisk mønster synes at have tegnet sig over den seneste måned, hvor en kort bølge af frisk til hård vind lige akkurat har ligget forud for dage med optimale og rolige vindforhold om end det rolige vejr hele tiden skubbes et døgn længere frem for hver dag og vi synes lige akkurat ikke at kunne nå frem til det. Den anden aften snakkede jeg med nogle nordmænd og fortalte hvilke vejrforhold vi behøvede for at kunne gennemføre vores optællinger, hvortil de prompte svarede at vind under 8 m/s højest forekommer to gange om måneden. Men hvad ved nordmænd om det? Vejret for torsdag ser dog lovende ud og vi er optimister.

Der blev igen lavet et par havevandringer for at besøge byens bedste foderpladser. Rasmus gik mod nord i håb om at genfinde Odder og endte med at tilføjede mulig Islom (trækkende langt ude i sundet mod vest), Bogfinke 1, Kvækerfinke 2 og Hvidsisken 2 foruden Rådyr 1. Jeg gik mod syd for at finde en Brundrossel, men endte i stedet med at bruge en del tid på at fotografere siskener med henblik på at få billeder af dragtvariationen hos Nordlige Gråsisken og overgangsformer til Hvidsisken. Jeg fotograferede bl.a. en fugl jeg mener godt kunne være en Hvidsisken, men bedøm selv. En af de næste dage vil jeg lave separate indlæg med diverse siskener for at dokumentere nogle dragtvariationer.

Sundet vest for Brønnøysund.
Brønnøysund set syd fra.
Brønnøysund.
View mod nord.
En af dagens to Solsorte.
Nordlig Dompap.
En ret klassisk Nordlig Gråsisken. En af de næste dage laver jeg nogle indlæg med billeder af forskellige individer af Nordlig Gråsisken for at vise dragtvariation foruden mulige overgangsformer til Hvidsisken. Med andre ord har jeg billeder af fugle som måske af andre kunne bestemmes som sikre Hvidsiskener, men hvor jeg er bedre tilpas med betegnelsen overgangsform. Det er ikke det ene og ikke det andet. Dem ser vi også en del af i Danmark...
Den samme Nordlige Gråsisken som ovenfor.
Hvidsisken.
Den samme Hvidsisken i nærbillede.
Endnu engang tæt på den samme Hvidsisken.
Den samme Hvidsisken nu fra en anden vinkel.
Toppet Skallesluger.
Toppet Skallesluger.
Toppet Skallesluger.
Den ene Lille Lappedykker var idag blevet til to fugle...
Havørn passerer bjerget Torghatten.
Fiskehejrene dagsraster kollektivt.

Ingen kommentarer: